מהי הונאה בנקאית וכיצד ניתן להימנע ממנה?

שתפו את המאמר
תוכן העניינים

מהי הונאה בנקאית וכיצד ניתן להימנע ממנה?

מהי הונאה בנקאית? לפי בנק ישראל, הישראלים דיווחו שהפסידו כמעט 8.8 מיליון  שקל כתוצאה מהונאות ב-2022 – עלייה של 30% לעומת השנה הקודמת. בהתחשב בכך שיותר אנשים עושים קניות באינטרנט ועם הטלפונים שלהם, אין זה מפתיע שכמעט מחצית מכל מקרי ההונאה שדווחו היו קשורים לבנקאות מקוונת.

הונאה בבנקים מתפתחת כל הזמן. הגנה על עצמך מפני זה פירושה ללמוד להתגונן מפני מגוון איומים כגון פישינג, הנדסה חברתית, הונאת זהות סינתטית ורמאים שעשויים לנסות להתחזות לבנק שלך. במאמר זה, אנו מתמקדים בארבעה סוגים נפוצים של הונאות בנקים, ומספקים כמה טקטיקות שיעזרו לך לשמור על בטיחות החשבונות שלך.

הלוואה ללקוחות כל הבנקים

מהי הונאה בבנק?

הונאה בבנק היא מעשה בלתי חוקי הכולל שימוש בהטעיה כדי להשיג כסף, נכסים או רכוש אחר ממוסד פיננסי או מלקוחותיו. הונאת בנק יכולה ללבוש צורות רבות, כולל הונאה חשבונאית, עפיפות צ’קים, הונאת כרטיסים והונאות הלוואות בעמלות מקדימות שבהן רמאי מבטיח לך הלוואה או כרטיס אשראי בתמורה לעמלה מראש.

הבנקים משקיעים רבות באמצעי אבטחה למניעת וגילוי הונאה בנקאית. הרבה מזה מתרחש מאחורי הקלעים. לדוגמה, הכרטיסים והחשבונות שלך מנוטרים באופן רציף לאיתור סימנים לשימוש לא מורשה, וייתכן שהבנק או איגוד האשראי שלך הוסיפו גם אימות רב-גורמי (קודי סיסמה לשימוש חד פעמי נמסרים בדוא”ל או בטקסט לצורך אבטחה נוספת במהלך הכניסה) או בכרטיס תכונות המאפשרות לך להפעיל ולכבות את כרטיס האשראי או החיוב שלך ליתר ביטחון.

זה גם קריטי שתנקוט באופן אישי אמצעים כדי להגן על החשבונות והנתונים שלך. בעוד שכל הצרכנים נמצאים בסיכון להונאה, אלה מתחת לגיל 34, מהגרים, סטודנטים, נשים ואזרחים ותיקים הם פגיעים במיוחד וצריכים לנקוט באמצעי זהירות נוספים.

לדוגמה, ייתכן שתמנע משימוש ב-Wi-Fi ציבורי כדי לקנות או לבצע עסקאות פיננסיות ולשקול גריסה של כל מסמך שעשוי להכיל מידע פיננסי רגיש או פרטי שלך. ולמרות שטקטיקות אלו מסייעות במניעת הונאה במידה מסוימת, שינויים אחרונים בהתנהגות הצרכנים – במיוחד,

עלייה בקניות ובעסקאות מקוונות ובאמצעות מכשיר נייד – יצרו עלייה בטקטיקות ההונאות של הבנקים המקוונים כגון:

פישינג והנדסה חברתית: הודעות דוא”ל, הודעות טקסט, שיחות טלפון או פוסטים והודעות ישירות ברשתות חברתיות מרעות אותך לספק סיסמאות, פרטי חשבון או נתונים אישיים אחרים על ידי התחזות לחברה לגיטימית.
נתונים שנגנבו או נרכשו באופן לא חוקי: רמאים פורצים לנתונים של מוסד פיננסי או רוכשים אישורי כרטיס, סיסמאות ונתונים אישיים גנובים.

בוטים למילוי אישורים: מערכות אוטומטיות מנחשות באופן שיטתי שמות משתמש, סיסמאות וקודי CVV בן 3 ספרות כדי לקבל גישה לחשבונות או להגיש בקשה לחשבונות חדשים באמצעות זהותך.

גניבת זהות סינתטית: מספר הת.ז של אדם אמיתי נגנב ואז מוחל על שם בדוי, תאריך לידה, חשבון דואר אלקטרוני, כתובת דואר ומספר טלפון כדי ליצור זהות חדשה ונפרדת.

עוד על: דירוג אשראי אישי.

סוגים נפוצים של הונאות בנקים מקוונים

איך נראית הונאת בנק מקוון במציאות? להלן ארבעה סוגים נפוצים של הונאות בנק מקוונות וכמה מהלכי הגנה שתוכל לבצע כדי למנוע או לעקוף אותה:

1. הרמאים משתלטים על חשבון הבנק שלך.

פושעים עשויים להשתמש בפרטי חשבונך כדי לקבל גישה לחשבונך, לשנות את הסיסמאות ופרטי הקשר שלך, ולרוקן את הכספים שלך. הם עשויים להשיג את האישורים שלך על ידי כל שילוב של פישינג או הנדסה חברתית, רכישות ברשת האפלה, בוטים, כמו גם הפרות אבטחת סייבר בבנקים, חברות השקעות או כל חברה אחרת שמאחסנת את פרטי הכרטיס או החשבון שלך.

מהלכי הגנה: אבטח את חשבונך והיזהר מלהגיב לכל סוג של שיחה או הודעה לא רצויה. השתמש בעצות שלהלן כנקודת התחלה:

היזהר מהודעות טקסט ודוא”ל המבקשים ממך ללחוץ על קישור ולהיכנס לחשבונך.

אל תענה לשיחות טלפון ממספרים שאינך מזהה, אלא גם היזהר בשיחות שנראות כאילו מגיעות מאנשי קשר ידועים: רמאים יכולים לזייף את המספרים המופיעים בזיהוי המתקשר. לדוגמה, אם מתקשר “נציג בנק” מבקש מידע שכבר אמור להיות לו – כמו מספר החשבון שלך – אל תפחד לסיים את השיחה ולהתקשר בחזרה באמצעות מספר שאתה יודע שהוא אמין.

הלוואה אישית

נציג שירות שבאמת דואג לאבטחתך יקבל את ההחלטה הזו בחן; רמאי יעשה כל שביכולתו כדי להשאיר אותך בשיחה. נתקו במידת הצורך.

עקוב אחר חשבונות הבנק שלך באופן קבוע לאיתור פעילות חשודה.

הגדר זיהוי רב-גורמי בחשבונות שלך לשכבת אבטחה נוספת כדי למנוע הונאה בנקאית.

2. גנבי זהות פותחים חשבונות חדשים.
בנק ישראל קיבל 56,000 דיווחים על גניבת זהות צרכנית הקשורה להונאת בנק בשנת 2022, עלייה של 21% לעומת השנה הקודמת. גניבת זהות היא כאשר גנבי זהות גונבים את הנתונים האישיים שלך ומשתמשים בהם כדי לפתוח חשבונות חדשים על שמך. הם עשויים גם להגיש החזרי מס כוזבים כדי לגבות את החזר המס שלך או לאסוף המחאות אבטלה או קצבאות ביטוח לאומי וקרנות ממשלתיות אחרות תוך שימוש בזהותך.

בדקו זכאות להלוואה: הלוואה אונליין

עוד מאמרים

האמת מאחורי הלוואות בבנק לאומי טיפים לניהול משא ומתן
האמת מאחורי הלוואות בבנק לאומי: טיפים לניהול משא ומתן במסע...
חלומות בריבית נמוכה
חלומות בריבית נמוכה: כיצד הבנקים בישראל משנים את משחק...
גישה מדעית לבחירת הלוואה
גישה מדעית לבחירת הלוואה: מדריך לקבלת החלטות מושכלת גישה...
הלוואה אטרקטיביות באינטרנט
המדריך המלא לזיהוי הצעות הלוואה אטרקטיביות באינטרנט במדינת...
חוקים חדשים בתחום ההלוואות
חוקים חדשים בתחום ההלוואות: מה צריכים לדעת לפני שלוקחים...
בדקו זכאות להלוואה